Taksonomia Blooma.
Poziomy poznawcze wg taksonomii Blooma i ich zastosowanie w OK.W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku Benjamin Bloom określił kolejność pytań, które prowadziły do różnych poziomów myślenia; od zwykłego wyodrębniania z pamięci wyuczonego wcześniej materiału, po bardziej skomplikowaną analizę, syntezę i ewaluację.
1. Wiedza – gdy celem jest stwierdzenie, czy uczniowie pamiętają konkretne fakty, pytania zaczynają się zazwyczaj od:
-
nazwij
-
określ
-
powiedz
-
wylicz
-
wskaż
-
przypomnij
-
dopasuj
-
wybierz
np.:
Podasz nazwy wszystkich przypadków i prawidłowo dopasujesz do nich pytania.
Wymienisz warunki pierwszego pokoju toruńskiego.
Nazwiesz części kwiatu.
Podasz wzór skróconego mnożenia.
2. Zrozumienie (pogłębiona wiedza) – uczeń nie tylko wie, ale jeszcze udowadnia, że rozumie, zadajemy więc pytania, które pozwolą nam poznać, czy uczeń rozumie, używamy wówczas czassowników:
-
porównaj
-
wyjaśnij
-
opisz
-
sklasyfikuj
-
wybierz
-
rozpoznaj
-
uporządkuj
-
wykaż
-
przeredaguj (sparafrazuj)
np.:
Uporządkujesz podane wyrazy według kategorii słowotwórczych.
Porównasz ustrój starożytnych Aten i Sparty.
Podzielisz przyczyny wybuchu pierwszej wojny światowej na bezpośrednie i pośrednie.
Opiszesz bryłę graniastosłupa.
Rozpoznasz płetwy parzyste i nieparzyste u ryb.
3. Zastosowanie – sprawdzamy, czy uczeń potrafi zastosować/wykorzystać wiadomości, innymi słowy uczeń rozwiązuje problemy przez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach, w nowym kontekście.
Nasze polecenia zaczynamy od:
-
zastosuj
-
wypróbuj
-
użyj
-
odegraj rolę
-
skonstruuj
-
przekształć
-
sporządź model
-
przetłumacz
-
wykorzystaj
-
wykonaj doświadczenie
np.:
Zredaguj zdania złożone według podanego modelu.
Wykorzystaj model trójpodziału władzy do przedstawienia władzy w Polsce.
Wykonaj model przedstawiający działanie mięśni antagonistycznych.
Oblicz, ile metrów kwadratowych wykładziny o określonych wymiarach potrzeba do pokoju o określonych wymiarach.
4. Analiza – tutaj sprawdzamy, czy uczeń dostrzegł i rozpoznał elementy składowe problemu, informacji, opisał ich strukturę, dlatego prosimy:
-
przeanalizuj
-
uporządkuj
-
sporządź wykres
-
uprość
-
sklasyfikuj
-
podsumuj
-
pokaż różnice
-
odróżnij
-
porównaj z...
-
podziel na kategorie
np.:
Wyjaśnisz, jaką funkcję w tym wierszu pełnią epitety i metafory.
Porównasz oraz znajdziesz różnice i podobieństwa w budowie owadów i pajęczaków.
5. Synteza - gdy chcemy pomóc uczniowi sformułować nowe relacje i ująć rzeczy razem w nowy oryginalny sposób, ich celem jest rozwój twórczych umiejętności, polecenia zaczynamy np. od:
-
skomponuj
-
sformułuj
-
zaprojektuj
-
stwórz
-
wymyśl
-
rozwiąż
-
zaproponuj
-
wynajdź
-
dostosuj
-
opracuj
np.:
Zaproponujesz takie zakończenie tej historii, które uwzględnia charakter bohaterów.
Stworzysz mapę myślową na temat zanieczyszczeń w Twoim środowisku, w której uwzględnisz swoje pomysły na poprawę obecnej sytuacji.
6. Ewaluacja – gdy celem jest pomoc uczniom w dokonaniu wyboru między kilkoma możliwościami wówczas, gdy mają ocenić, wydać opinię na podstawie uzasadnionych argumentów. która z nmożliwości jest lepsza, dlatego zaczynamy od słów:
-
oceń
-
wybierz rozwiązanie
-
sporządź ranking
-
rozstrzygnij
-
oszacuj
-
uzasadnij
-
zrecenzuj
-
przedstaw opinię
-
udowodnij
-
poprzyj argumentami
np.:
Ocenisz, które z głównych postaci tej powieści zasługują na uznanie i poprzesz swoją opinię przynajmniej dwoma argumentami.
Sporządzisz ranking własnych propozycji wycieczkowych w celu poznania krajobrazów strefy umiarkowanej.