W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku Benjamin Bloom określił kolejność pytań, które prowadziły do różnych poziomów myślenia; od zwykłego wyodrębniania z pamięci wyuczonego wcześniej materiału, po bardziej skomplikowaną analizę, syntezę i ewaluację.

1. Wiedza – gdy celem jest stwierdzenie, czy uczniowie pamiętają konkretne fakty, pytania zaczynają się zazwyczaj od:

  • nazwij

  • określ

  • powiedz

  • wylicz

  • wskaż

  • przypomnij

  • dopasuj

  • wybierz

np.:

Podasz nazwy wszystkich przypadków i prawidłowo dopasujesz do nich pytania.

Wymienisz warunki pierwszego pokoju toruńskiego.

Nazwiesz części kwiatu.

Podasz wzór skróconego mnożenia.

2. Zrozumienie (pogłębiona wiedza) – uczeń nie tylko wie, ale jeszcze udowadnia, że rozumie, zadajemy więc pytania, które pozwolą nam poznać, czy uczeń rozumie, używamy wówczas czassowników:

  • porównaj

  • wyjaśnij

  • opisz

  • sklasyfikuj

  • wybierz

  • rozpoznaj

  • uporządkuj

  • wykaż

  • przeredaguj (sparafrazuj)

np.:

Uporządkujesz podane wyrazy według kategorii słowotwórczych.

Porównasz ustrój starożytnych Aten i Sparty.

Podzielisz przyczyny wybuchu pierwszej wojny światowej na bezpośrednie i pośrednie.

Opiszesz bryłę graniastosłupa.

Rozpoznasz płetwy parzyste i nieparzyste u ryb.

3. Zastosowanie – sprawdzamy, czy uczeń potrafi zastosować/wykorzystać wiadomości, innymi słowy uczeń rozwiązuje problemy przez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach, w nowym kontekście.

Nasze polecenia zaczynamy od:

  • zastosuj

  • wypróbuj

  • użyj

  • odegraj rolę

  • skonstruuj

  • przekształć

  • sporządź model

  • przetłumacz

  • wykorzystaj

  • wykonaj doświadczenie

np.:

Zredaguj zdania złożone według podanego modelu.

Wykorzystaj model trójpodziału władzy do przedstawienia władzy w Polsce.

Wykonaj model przedstawiający działanie mięśni antagonistycznych.

Oblicz, ile metrów kwadratowych wykładziny o określonych wymiarach potrzeba do pokoju o określonych wymiarach.

4. Analiza – tutaj sprawdzamy, czy uczeń dostrzegł i rozpoznał elementy składowe problemu, informacji, opisał ich strukturę, dlatego prosimy:

  • przeanalizuj

  • uporządkuj

  • sporządź wykres

  • uprość

  • sklasyfikuj

  • podsumuj

  • pokaż różnice

  • odróżnij

  • porównaj z...

  • podziel na kategorie

np.:

Wyjaśnisz, jaką funkcję w tym wierszu pełnią epitety i metafory.

Porównasz oraz znajdziesz różnice i podobieństwa w budowie owadów i pajęczaków.

5. Synteza - gdy chcemy pomóc uczniowi sformułować nowe relacje i ująć rzeczy razem w nowy oryginalny sposób, ich celem jest rozwój twórczych umiejętności, polecenia zaczynamy np. od:

  • skomponuj

  • sformułuj

  • zaprojektuj

  • stwórz

  • wymyśl

  • rozwiąż

  • zaproponuj

  • wynajdź

  • dostosuj

  • opracuj

np.:

Zaproponujesz takie zakończenie tej historii, które uwzględnia charakter bohaterów.

Stworzysz mapę myślową na temat zanieczyszczeń w Twoim środowisku, w której uwzględnisz swoje pomysły na poprawę obecnej sytuacji.

6. Ewaluacja – gdy celem jest pomoc uczniom w dokonaniu wyboru między kilkoma możliwościami wówczas, gdy mają ocenić, wydać opinię na podstawie uzasadnionych argumentów. która z nmożliwości jest lepsza, dlatego zaczynamy od słów:

  • oceń

  • wybierz rozwiązanie

  • sporządź ranking

  • rozstrzygnij

  • oszacuj

  • uzasadnij

  • zrecenzuj

  • przedstaw opinię

  • udowodnij

  • poprzyj argumentami

np.:

Ocenisz, które z głównych postaci tej powieści zasługują na uznanie i poprzesz swoją opinię przynajmniej dwoma argumentami.

Sporządzisz ranking własnych propozycji wycieczkowych w celu poznania krajobrazów strefy umiarkowanej.