Informacja o stosowaniu OK w naszej szkole.
Od 2018 roku we wszystkich klasach naszej szkoły wdrażane jest ocenianie kształtujące. Nauczyciele realizujący zajęcia edukacyjne z poszczególnych przedmiotów stosują cel lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną oraz wybrane przez siebie metody pracy i środki dydaktyczne. Dzięki zaangażowaniu rady pedagogicznej i wsparciu środowiska rodziców naszych uczniów system oceniania kształtującego skutecznie rozwija się, wzmacniając efektywność pracy w szkole.Od 2018 roku we wszystkich klasach naszej szkoły wdrażane jest ocenianie kształtujące. Nauczyciele realizujący zajęcia edukacyjne z poszczególnych przedmiotów stosują cel lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną oraz wybrane przez siebie metody pracy i środki dydaktyczne. Dzięki zaangażowaniu rady pedagogicznej i wsparciu środowiska rodziców naszych uczniów system oceniania kształtującego skutecznie rozwija się, wzmacniając efektywność pracy w szkole.
KORZYŚCI DLA UCZNIA:
-
zna cel lekcji oraz kryteria sukcesu, które prowadzą do jego osiągnięcia
-
dysponując kryteriami sukcesu do sprawdzianu, może dobrze się do niego przygotować; wie, na co zwrócić uwagę podczas nauki
-
opierając się na podanych kryteriach sukcesu, jest w komfortowej dla siebie, bezpiecznej sytuacji, nie jest zaskakiwany pytaniami nauczyciela
-
analizując informację zwrotną, poznaje swoje mocne strony, wie, co już opanował, a nad czym musi jeszcze popracować, jak poprawić pracę oraz w którym kierunku dalej się rozwijać
-
poznając cele i kryteria sukcesu do każdej lekcji, bierze odpowiedzialność za proces uczenia się, uczy się samokontroli i samodyscypliny
-
proces nauczania oparty jest na współpracy nauczyciela i ucznia, a także ucznia z rówieśnikami, co sprzyja kształtowaniu umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz samokształceniu
-
ma szansę uświadomić sobie, że wiedzę i umiejętności zdobywa przede wszystkim dla siebie, a nie dla ocen.
KORZYŚCI DLA RODZICA:
-
może zapoznać się z celami lekcji, porozmawiać z dzieckiem o tym, czego uczyło się podczas zajęć
-
ma szansę pomóc dziecku w przygotowaniu do sprawdzianu, w utrwaleniu treści odbytej już lekcji
-
kryteria do zadań edukacyjnych zachęcają dziecko do samodzielności, co odciąża rodzica
-
opierając się na informacji zwrotnej pozyskanej od nauczyciela, poznaje mocne strony swojego dziecka oraz wie, jakie umiejętności wymagają wspierania
-
zachęca do współpracy z nauczycielem, rozmowy na temat postępów dzieci w nauce i planowaniu najlepszych warunków do ich rozwoju.
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA:
-
jego praca jest bardziej efektywna i widoczna
-
angażując ucznia w proces dydaktyczny, dzieli się z nim odpowiedzialnością za efekty w nauce
-
pozyskując od uczniów informację zwrotną związaną z realizacją zajęć, może ustalać najlepsze dla nich metody uczenia się, dostosowywać je do ich potrzeb
-
jeśli uzna, że cel nie został osiągnięty, może kontynuować pracę nad tym celem na następnych zajęciach
-
rozmawia z rodzicem i uczniem o konkretnych umiejętnościach, wiedzy dziecka, nie zaś o ocenach, co pomaga budować relacje i wpływa na atmosferę w klasie.
Trzy lata temu nasza szkoła przystąpiła do Programu Szkoły Uczącej Się – Całościowego Rozwoju Szkoły i rozpoczęliśmy wprowadzanie pewnej zmiany w systemie nauczania naszych uczniów - Oceniania kształtującego (OK). Już dziś widzimy wiele korzystnych zmian w uczeniu się uczniów.