Relacja z I mobilności w programie Erasmus+

Włochy 29.05 - 4.06.2022

Niedziela 29.05 - podróż do Włoch

W niedzielę spotkaliśmy się pod szkołą  stamtąd pojechaliśmy na lotnisko we Wrocławiu. W samolocie każdy z nas siedział w innym miejscu, lecz wszystko poszło sprawnie i bezpiecznie. Na lotnisku w Rzymie dowiedzieliśmy się, że autobus, który miał po nas przyjechać zepsuł się po drodze. Po dwóch godzinach czekania udało nam się znaleźć dojazd do centrum Rzymu. W ciągu 3 godzin zobaczyliśmy Koloseum, Panteon, Fontannę di Trevi, Plac Wenecki, Forum Romanum, Palatyn i Schody Hiszpańskie. Byliśmy bardzo zmęczeni lecz warto było zwiedzić Rzym. Do miejscowości Nocera Umbra dostaliśmy się pociągiem.

Poniedziałek 30.05

Rano z hotelu poszliśmy do szkoły gdzie odbyło się uroczyste przywitanie. Po przywitaniu podzieliliśmy się na międzynarodowe grupy w których zaczęliśmy tworzyć projekt (eko-reklamę). Po pracy zwiedziliśmy szkołę, klasy. Były tam pracownie takie jak: komputerowa, elektroniczna, chemiczna, techniczna i VR. Wszystkie te klasy były w pełni wyposażone w nowoczesny sprzęt. Po zajęciach udaliśmy się  do hotelu na obiad i kolację. Resztę dnia spędziliśmy na odpoczynku w hotelu i wspólnych rozmowach w międzynarodowym gronie.

Wtorek 31.05

Nasz dzień rozpoczęliśmy pobudką i udaliśmy się na śniadanie. Po śniadaniu wyszliśmy z hotelu i udaliśmy się w stronę centrum skąd pojechaliśmy do jaskini. Po dotarciu poszliśmy do świątyni. Droga nie była łatwa ale dotarliśmy i zrobiliśmy sobie parę zdjęć oraz zwiedziliśmy ciemne jaskinie które znajdowały się wokół. Poszliśmy do stojącego tam małego muzeum i chwilę odpoczęliśmy. Wróciliśmy do autobusu i udaliśmy się do kolejnej jaskini która była głównym celem. Zaskoczeniem był bidon który dostaliśmy na starcie, po odebraniu prezentów poszliśmy zjeść lunch oraz kupiliśmy pamiątki. Po 2 godzinnych oczekiwaniach udaliśmy się do pięknej jaskini Frasassi. Po zwiedzeniu udaliśmy się ponownie do hotelu I zjedliśmy tam kolację.

Środa 1.06

Ten dzień zaczęliśmy od przejścia z hotelu do szkoły. Podzieliliśmy się  na grupy takie jak pierwszego dnia. Wybraliśmy się na spacer, gdzie mieliśmy zbierać różne rośliny. Kiedy już wróciliśmy do szkoły, na kartkach papieru przykleiliśmy rośliny i podpisywaliśmy je wszystkimi językami którymi posługiwaliśmy się w grupie. Następnie po skończonym projekcie mieliśmy kolejne zajęcia: eksperymenty chemiczne, zajęcia sportowe, informatyczne oraz pokazy w pracowni fizycznej i elektrotechnicznej. Po zakończeniu zajęć zostaliśmy chwilę w auli, gdzie tańczyliśmy razem z innymi uczestnikami warsztatów. Po przyjściu do hotelu mieliśmy czas wolny. Udaliśmy się z kocami na łączkę aby odpocząć w malowniczej okolicy Nocera Umbra. Leżeliśmy tam do około godziny 18.30 aby następnie zjeść pyszną, włoską kolację razem z uczniami i nauczycielami z Turcji, Litwy i Chorwacji.

Czwartek 2.06

Ten dzień rozpoczął się przebudzeniem o godzinie 7:00, aby na 8:00 pójść na śniadanie w hotelu. Następnie udaliśmy się pieszo na górę Monte Alago o wysokości ok. 900 m.n.p.m. Pomimo wysokiej temperatury (ok. 31°C) udało nam się dotrzeć na szczyt. Byliśmy naprawdę zmęczeni i głodni. Na szczycie góry czekał już na nas lunch w restauracji "Ristorante da Cinicchia". Na koniec dnia udaliśmy się do hotelu, żeby zjeść pyszną kolację.

Piątek 3.06

W tym dniu udaliśmy się do Perugii, stolicy Umbrii. Tam spacerowalismy podziemną częścią miasta Rocca Paolina z tajemniczą serią tuneli dzięki którym mogliśmy odkrywać pełne zakamarków oblicze Perugii.

Perugia zwana jest „małym miastem nieskończonych widoków”, co wydaje się prawdą szczególnie na Piazza IV Novembre, głównym teatralnym placu tego miasta. Ze środka placu tryska wspaniała Fontana Maggiore, udekorowana różnymi wzorami, od znaków zodiaku po gryfa, symbol tego miasta. W dół od placu znajduje się tętniąca życiem Corso Vannucci, a po prawej stronie można dostrzec gotyckie krenelaże Palazzo dei Priori (Ratusza Miejskiego), jednego z najwspanialszych pałaców publicznych we Włoszech. W tym dniu odwiedziliśmy również Uniwersytet dla cudzoziemców i wzięliśmy udział w specjalnie przygotowanych dla nas warsztatach językowych.

Sobota 4.06 - powrót do domu

Wyruszyliśmy z naszego hotelu w Nocera Umbra o 9.00 rano. Autokarem dojechaliśmy do Rzymu na lotnisko Ciampino. W oczekiwaniu na lot powstało nasze sprawozdanie z podróży.

Czego nauczyliśmy się podczas tego wyjazdu?
Tego, że potrafimy już czekać cierpliwie na kolejne warsztaty, punkty wycieczki, lunch czy obiad, a podczas czekania próbujemy dostrzec małe szczęścia jak np. wspólna gra w UNO w międzynarodowym gronie, rozmowa o niesamowitych snach przy śniadaniu czy świetliki na naszej drodze gdy wracamy nocą zmęczeni z włoskiej szkoły. Wiemy, jak szukać skutecznych rozwiązań problemów, napotkanych w podróży. Znamy też nowe sposoby poprawy stanu europejskiej przyrody  i ekosystemów. Podsumowując, Program Erasmus+ to same plusy dla nas!