Druga już mobilność w programie Erasmus+ odbyła się w Chorwacji, w miejscowości Tovarnik oraz w okolicach miasta Vukovar w dniach 26.09 - 2.10.2022 r.

1 Dzień - Antosia: Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od wyjazdu do miasta Tovarnik, gdzie uczniowie oprowadzili nas po swojej szkole. Mieliśmy okazję usłyszeć hymn Litwy, Chorwacji, Włoch, Turcji i Polski. Tego dnia zapoznaliśmy się z innymi uczestnikami Erasmusa i zaprosiliśmy ich do wspólnej gry w siatkówkę podczas przerw. Chorwackie zaplecze sportowe jest podobne do naszego polskiego, choć troszkę mniejsze i nieco starsze. W szkole spodobały nam się kanapy na korytarzach, które były przystrojone kolorowymi poduszkami. Dzięki takim miejscom szkoła wydała się bardziej przytulna i otwarta na młodych czytelników.

W tym dniu wzięliśmy udział w Festiwalu Książki i spektaklu muzyczno-teatralnym.

Po zajęciach szkolnych wróciliśmy do miasta Vucovar, w którym znajdował się nasz hotel. Tutaj po raz pierwszy spróbowaliśmy chorwackiego chleba, który okazał się przepyszny.

Miasto Vukovar znajduje się we wschodniej Chorwacji, u ujściu Vuki do Dunaju, w pobliżu granicy z Serbią. Miasto jest przemysłu włókienniczego i spożywczego. Ponadto w Vukovarze mieści się port rzeczny. Zostaliśmy zaproszeni do siedziby żupanii (komitatu), gdzie żupan Božo Galić wraz ze współpracownikami przedstawili nam sposoby walki ze zmianami klimatu oraz zaprezentowali jak ich miasto radzi sobie z problemem wzrostu ilości odpadów.

Po muzeum archeologicznym oprowadził nas jeden z chorwackich nauczycieli. Następnie zobaczyliśmy wieżę ciśnień, symbol walki o niepodległość Chorwacji.

Dzięki wizycie w muzeum dowiedzieliśmy się o początkach państwa chorwackiego.

Naszą wizytę opisały równiez lokalne media:

2 Dzień - Zuza: W drugim dniu naszego pobytu w Chorwacji najpierw zostaliśmy podzieleni na owocowe grupy, aby następnie w międzynarodowych grupach sadzić różne zioła oraz kwiaty. Temat tego spotkania to 3CShip&Soil i właśnie dlatego aby zrealizować nasze działania musieliśmy się troszkę ubrudzić. Po tych zajęciach przenieśliśmy sadzonki do szklarni. Następnie udaliśmy się na spacer do pobliskiego sadu, w którym zbieraliśmy jabłka. Na lunch zaprosił nas właściciel przetwórni owoców i warzyw. Tam też po lunchu graliśmy w tradycyjne gry, a jako rekwizyty posłużyły nam wcześniej zebrane jabłka. Był wyścig i slalom jabłkowy oraz wyławianie jabłek buzią z wiadra wody.

Po grach pojechaliśmy do miasteczka Ilok, które jest najbardziej wysuniętym na wschód miastem w Chorwacji i którego winnice znane są na całym świecie. Wina Iločki podrumi dostarczane są do brytyjskiej rodziny królewskiej od dawien dawna.

3 Dzień - Nadia: Trzeci dzień rozpoczął się od wyjazdu do szkoły w Tovarniku. Gdy dojechaliśmy do miejscowości każdy został przydzielony do grupy zadaniowej. Zadaniem pierwszej grupy było tłoczyć sok z jabłek, kolejna grupa gotowała kompot, a ostatnia piekła jabłecznik. W naszej grupie było bardzo śmiesznie i współpracując udało nam się zrobić bardzo dobry sok. Szykowane przez nas produkty miały znaleźć się na szkolnym stoisku, podczas festiwalu dyni. Po wykonaniu polecenia był czas na zjedzenie przekąski i chwilę odpoczynku. a potem wyjechaliśmy do Otočki Virovi. Tam był lunch który bardzo nam smakował. Później z przewodnikiem mieliśmy zwiedzać to miejsce ale plan nasz popsuł deszcz. Autobus zawiózł nas więc do miasta Vinkovci, które uznawane jest za najstarsze miasto w Europie. Jest ono również gospodarzem, jednego z najpiękniejszych festiwali folkloru w Chorwacji. Na terenie Vinkovci odnaleziono najstarszy kalendarz w Europie, datowany na czasy powstania kamiennego kręgu w Stonehenge. Bardzo nam się to miasto spodobało, gdyż miało mnóstwo przepięknych zabudowań. Chętnie odwiedzimy to miejsce w przyszłości jeszcze raz.

Dzień 4 - Liwia: Ten dzień rozpoczęliśmy od wycieczki po Parku przyrody Kopački Rit. Gdzie usłyszeliśmy ciekawostki na jego temat. Park  ten rozpoczął swoją  działalność w 1967 roku kiedy jego obszary stały się chronione, teren ten należy do największego rozlewiska rzecznego w Europie. Co ciekawe w 2013 roku stan wody był o wiele wyższy prawie o 8 metrów. Na terenie tego parku spotkaliśmy piękne gatunki ptaków np. orzeł bielik, czapla siwa, kormorany które wspaniale prezentowały swoje wdzięki, roślinność była tam zróżnicowana charakterystyczna dla terenów podmokłych występowały tam np. wierzby, jesiony i klony.

Cała wycieczka odbywała się na łódce z przewodnikiem. Kolejnym miejscem odwiedzonym przez nas była organiczna farma na której mogliśmy zobaczyć jak wygląda gospodarstwo w Chorwacji oraz zjeść pyszny obiad. Kolejnym miejscem odwiedzonym przez nas było miasto Osijek.

Od przewodniczki dowiedzieliśmy się trochę o jego historii oraz skąd pochodzi jego nazwa. Następnie zwiedziliśmy charakterystyczne miejsca np. Pješački most, lub Tvrđa. Był to dzień w którym wszyscy wróciliśmy uśmiechnięci.

Dzień 5 - Julia: W tym dniu w miejscowości Tovarnik odbywał się festyn podczas którego mogliśmy bliżej poznać chorwacką kulturę, tradycyjny śpiew, taniec czy też ozdoby. Na szkolnym straganie wzięliśmy udział w różnych warsztatach min. ozdabialiśmy własną torbę i tworzyliśmy ozdoby z włóczki.

Sprzedawaliśmy również hot-dogi, naleśniki oraz wykonane przez nas przetwory.

Niestety po 4 godzinach pogoda się trochę zmieniła, jednak nie stanowiło to dla nas problemu. Swoją dalszą przygodę tego dnia kontynuowaliśmy w chorwackiej szkole, gdzie odbyło się oficjalne zakończenie naszego wyjazdu. Otrzymaliśmy certyfikaty i puchar za udział w spotkaniu. Każdy kraj miał szanse zaprezentować swoja cześć artystyczną. Polska zaśpiewała piosenkę pt. ,,Hej sokoly” . Tego dnia każdemu z nas trudno było się pożegnać ze swoimi nowymi przyjaciółmi.

To był niesamowity i pełen wrażeń tydzień, którego nie zapomnimy do końca życia.

Zapraszamy do galerii zdjęć z wyjazdu GALERIA  znajdują się tam również zdjęcia z Zagrzebia, stolicy CHorwacji, w której spędziliśmy 3h w oczekiwaniu na nasz lot powrotny do Polski.